خدمات برنامه نویسی
  • امنیت بالا

  • طراحی رابط کاربری زیبا

  • سرعت بالا

  • افزونگی کم

  • تهیه مستندات پروژه درخواستی
    تهیه مستندات پروژه درخواستی

    ابتدا خلاصه ای از نحوه کارکرد اپلیکیشن مورد نظر خود به صورت فایل ورد یا متنی تهیه کرده و از طریق ایمیل یا واتس آپ برای ما ارسال نمایید . توضیحات اپلیکیشن می بایست شامل : لیست صفحات مختلف اپلیکیشن ، توضیح مختصر در مورد هر صفحه ، امکانات مورد نیاز اپلیکیشن ، نوع دستگاه (موبایل ، تبلت) و در صورت وجود لینک اپلیکیشن مشابه باشد .

  • تحلیل پروژه
    تحلیل پروژه

    کارشناسان ما پروژه موبایل درخواستی شما را تحلیل کرده و مدت زمان و هزینه طراحی اپلیکیشن را به شما اعلام می کنند.

  • تنظیم قرارداد و فازبندی پروژه
    تنظیم قرارداد و فازبندی پروژه

    پس از تایید شما و هماهنگی های لازم انجام شده ، پیش نویس قرارداد برای شما ارسال می شود تا پس از مطالعه قرارداد برای امضا و تایید قرارداد طی جلسه حضوری یا تلفنی با ما تماس حاصل نمایید .

  • تکمیل پروژه و تست
    تکمیل پروژه و تست

    پروژه براساس مدت زمان تعیین شده تکمیل شده و نسخه تست اپلیکیشن برای تست و بررسی هفت روزه تحویل شما خواهد شد.

میزبان صدای گرم شما هستیم…

تمامی راه های ارتباطی با دپارتمان های دولوپرس پرو در این صفحه قرار داده شده است. شما عزیزان می توانید با شماره تلفن اصلی شرکت تماس حاصل نموده یا از طریق فرم زیر پیغام خود را برای ما ارسال نمایید. .

توجه: ایمیل های مهم و ضروری در خصوص شکایات، احضاریه ها و نامه های قضایی، فیلترینگ و پلیس فتا به آدرس [email protected] ارسال گردند تا در اسرع وقت رسیدگی گردند.

طراحی گیم

طراحی گیم برای بازی‌ساز شدن باید چه کارهایی انجام دهیم؟‌ در این مقاله سعی کردیم که پرسش­‌های شما را در مسیر یادگیری طراحی
بازی پاسخ دهیم.اولین توانایی که شما به عنوان یک طراح بازی نیاز دارید، توانایی صحبت کردن، خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی است.
زبان اصلی جامعه توسعه‌دهندگان بازی، انگلیسی است.

طراحی و توسعه بازی

طراحی گیم
طراحی گیم

تمام کتب مهم در زمینه­­‌ی طراحی و توسعه بازی به زبان انگلیسی نوشته شده و تقریبا همه‌­ی سازندگان بازی و افرادی که در مورد بازی‌­ها
در وب سایت‌­ها، توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه‌­های اجتماعی در حال نوشتن افکارشان به زبان انگلیسی هستند.بنابراین درس اول این است
که زبان انگلیسی خود را تقویت کنید تا برای تبدیل شدن به یک طراح بازی آماده شوید.طراحی گیم

یک طراح بازی کیست؟

اگر شما می خواهید یک طراح بازی باشید باید بدانید یک طراح بازی دقیقا چه می­‌کند. یک طراح بازی متخصصی حرفه­‌ای در درک و ارائه بازی­ها
است. کار یک طراح بازی تنها به ارائه یک ایده‌ی خوب برای بازی ختم نمی­‌شود. ایده تقریبا فقط ۱ تا ۵ درصد از کار یک طراح را تشکیل می­‌دهد.
طراح یک بازی در واقع تلاش می­‌کند یک بازی را راه‌­اندازی کند؛طراحی گیم

طراحی بازی

از اولین پیش فرض (‌نمونه اولیه) گرفته تا نسخه نهایی کار براساس تعریف جس شِل، طراحی بازی به معنی عملِ تصمیم­‌گیری درباره‌­ی این
است که یک بازی باید چگونه باشد و تصمیم­‌گیرنده طراح بازی است. همه چیز از یک فکر (تصور کلی) شروع می­‌شود.طراحی گیم

ایده طراحی بازی

طراحی گیم
طراحی گیم

همانطور که گفتیم، طراح بازی فقط یک ایده دهنده‌­ی صرف نیست. در حقیقت ایده‌­ها واقعا کم ارزشند و هر کسی در یک تیم توسعه‌­دهنده
بازی می‌تواند آن ایده را داده باشد. اولین وظیفه‌­ی یک طراح بازی، تبدیل ایده خام اولیه به یک سند قابل فهم است. این متن توصیفی کلی
از ایده‌ی بازی است و شروعی جهت توجیه تکنولوژی، هزینه و زمانی که برای توسعه بازی لازم است. این سند مفهومی فقط اولین گامِ
برداشته شده در این سفر بسیار طولانی محسوب می‌­شود.طراحی گیم

GDD) Game Design Document)

این سند مفهومی گسترش پیدا کرده و جزئیات بیشتری را در برمی­‌گیرد و به عنوان یک سند طراحی بازی (GDD) شناخته می‌­شود. این
سندی از تمام جنبه­‌های کوچک و بزرگ و جزئیات بازی است و مرجعی برای اعضای تیم بازی­‌سازی است و برای پاسخ­‌های احتمالی
پرسش­‌هایتان باید به این سند رجوع کنید. طراح بازی طی فرآیند توسعه GDD مسئولیت حفظ اسناد و مدارک به روز شده را دارد.

نمونه‌­های اولیه و تکرارها (Prototypes and Iterations)

طراحی گیم
طراحی گیم

در توسعه بازی ابتدا باید یک نمونه اولیه ساخته شود. در این روش طراح بازی تلاش می­‌کند خروجی و مکانیک­‌های پایه­‌ای بازی و مسیر کلی
بازی را نشان دهد. نمونه‌­های اولیه اغلب غیر دیجیتال هستند و طراح بازی می­‌تواند به روش­‌های سریع و موثر این نمونه اولیه را بسازد. ایده
بازی واقعی نخواهد شد مگر اینکه اولین نمونه‌­سازی ساخته شود. اولین نمونه‌­سازی‌­ها معمولا بیشتر و بیشتر تکرار و بازگو می­‌شوند تا
مکانیک­‌های بازی به طور موثر ساخته شود. در اینجا طراح بازی باید به طور مستقیم تمام چرخه­‌های تکرار و راه­‌حل­‌های جدید را پیاده‌­سازی کند.

برنامه­‌نویسی (Scripting)

برنامه­‌نویسی بخشی از کار طراح بازی است. طراح بازی معمولا با استفاده از یک زبان برنامه‌­نویسی (یا یک ویرایشگر گرافیکی؛ یا هر دو)
باید رفتارهای شخصیت، سطوح بازی و به طور کلی گیم­‌پلی بازی را راه‌­اندازی کند.طراحی گیم

تنظیم بازی

مقادیر موجود در بازی باید به درستی تنظیم شود تا بازی بالانس باشد. اینکه شخصیت بازی چطور و چقدر بپَرد؟ چه تعداد گلوله در یک تفنگ
جا شود؟ میزان آسیب حاصل از یک شمشیر خاص چقدر است؟ تمام این مقادیر اغلب در یک سند اِکسل جمع­‌آوری می‌­شود، به طوری که
طراح بازی آزادانه می­‌تواند آنها را تغییر دهد و شبیه‌­سازی را اجرا کند. اما در نهایت این مقادیر در بازی قرار داده شده و در زمان اجرا تنظیم
می‌­شود.

ارزیابی نهایی

پس، کار یک طراح بازی شامل (البته لزوما محدود به این‌ها نیست)، پیاده­‌سازی ایده روی کاغذ و ساخت نمونه اولیه، مستند سازی، انتخاب
حالت کلی بازی، مشخص کردن قوانین و چالش­‌های بازی، تصمیم­‌گیری در مورد سطوح بازی و رفتار شخصیت، تنظیم مقادیر هر چند کوچک
به طور مکرر، ایجاد و نگهداری یک فایل اکسل از تمام مقادیر و روابط آنها موارد دیگری است.طراحی گیم

بازی­‌های روز دنیا

در نهایت شما باید بدانید که به عنوان یک طراح بازی همیشه باید به روز باشید. آخرین بازی­‌های روز دنیا را بشناسید، در مورد طراحی
بازی‌­ها بحث کنید، بسیار مطالعه کنید، فیلم ببینید، بازی کنید و دائما در حال گسترش فرهنگ شخصیتان باشید. حالا بهتر متوجه
می­‌شوید که کار یک طراح بازی بسیار زیاد است و ایده بازی فقط بخش کوچکی از این کار است.طراحی گیم

طراح بازی

طراحی بازی به معنی یک طیف گسترده­ از دانش­‌هاست. البته تمامی موارد در نهایت مفیدند اما برخی از آنها بسیار مهمتر و ارجح هستند.
به یاد داشته باشید، این مسیر آسان نیست، اما جذاب و چالش‌­برانگیز است.طراحی گیم

طراح بازی یونیتی

این یکی از سوالات متداول در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک طراح بازی­ است. به هر حال پاسخ این سوال ساده نیست. اولین سوالی که
معمولا در این رابطه پرسیده می‌­شود این است که آیا یک داوطلب طراحی بازی نیاز به مدرک دانشگاهی دارد؟ در پاسخ باید گفت، بله. یک
طراح بازی خوب باید دانشی گسترده داشته باشد، علاوه بر آن، باید در مورد یک یا چند موضوع هم دانشی عمیق داشته باشد. این مطلب
به این معناست که حتی اگر به دانشگاه نرفته‌­اید، به منظور انجام این کار (طراحی بازی) شما نیازمند دانشی قابل قیاس با مطالب ارائه شده
در یک دانشگاه هستید.

آیا من نیاز به یادگیری کد­نویسی دارم؟

باید بگم که، بله. البته لازم نیست که شما یک کُدِر (coder) باشید. اما واقعا به طرز چشمگیری در روند کارتان و بهبود آن موثر است اگر شما
حداقل اساس یک زبان برنامه­‌نویسی را یاد بگیرید. واضح است که این موضوع تنها در مورد بازی­‌های دیجیتال صدق می‌­کند. اگر شما یک دانش
کلی از برنامه­‌نویسی داشته باشید قادر به انجام اکثر کارها بدون نیاز به دیگران خواهید بود: آماده‌­اید که نمونه اولیه و پایه‌­ای را کامل کنید و
چیزی که در سرتان می­‌گذرد را به صورت کارآمد به دیگران نشان دهید.طراحی گیم

برنامه­‌نویسی گیم

شما اگر تا حدی برنامه­‌نویسی بدانید قادرید کدهای نوشته شده توسط دیگران را درک کنید و پیشنهادات بهتر و منطقی‌تری بدهید و با لحن
درست‌تر و سریع‌تری مطلبتان را به دیگران برسانید تا کامل متوجه منظورتان شوند.طراحی گیم

آیا نیاز به یادگیری نقاشی دارم

بله. هنر چیزی­ست که برخی از طراحان بازی به راحتی از آن چشم­‌پوشی می­‌کنند. اکثرا معتقدند بازی از مکانیک­‌ها ساخته شده و آرت فقط
یک چیز ظاهریست. طبیعتا کارهای سخت هنری باید به هنرمندان محول شود اما یک طراح بازی خوب حداقل باید قادر باشد ایده ذهنی
خودش را طراحی کند. به یاد داشته باشید، شیگرو میاموتو یکی از بزرگترین طراحان تمام دوران، کار خود را به عنوان هنرمند (Artist) آغاز کرد.

ایجاد ارتباط با گیم

یک دانش هنری کلی تا حد زیادی در انتقال ایده اصلی‌­تان به دیگران و ایجاد ارتباط خوب و موثر با تیم به شما کمک خواهد کرد و در بهبود
کیفیت نمونه اولیه شما موثر است. در نهایت دانش شما در بخش کد­نویسی به برقراری ارتباطتان با برنامه­‌نویسان به شما کمک می­‌کند
و دانش هنریتان در زمان کار با هنرمندان.طراحی گیم

 ساخت بازی

اگر می­‌خواهید که طراح بازی شوید، باید از طراحی بازی شروع کنید. شما می‌­توانید بازی­‌ها را با یک دسته کارت طراحی کنید. البته مداد را
فراموش نکنید. شما می­‌توانید با آجر­های لِگو، با یک صفحه شطرنج قدیمی این کار را انجام دهید. درس اول شما این است: «بازی فقط به
گرافیک و نرخ فریمش نیست، بازی به قوانینش است.» شما می­‌توانید شروع به ساخت بازی کنید با هر آن چیزی که دم دستتان است.
اگر می­‌خواهید بازی طراحی کنید، باید مستقیما از ساخت بازی شروع کنید. ساخت بازی نوشتن مفاهیم آن نیست.

Unity

ساخت بازی به معنی، برداشت ذهنی شما و شروع آن تا رسیدن به مرحله پایانی­ است. در واقع بازی را شروع کنید و به مرحله نهایی برسانید.
اگر هنوز کدنویسی بلد نیستید ‌(باید یاد بگیرید) با هر چیزی که می‌توانید شروع به ساخت بازی کنید و آن را روی کاغذ بنویسید. یک طراح بازی همیشه باید بازی بسازد. به علاوه، ۱۰ بازی اولتان احتمالا شکست می­‌خورند‌ (اما این تقصیر شما نیست) و در این مسیر بازی‌­ها بهتر و بهتر
می‌­شود و به زودی قابل بازی­‌کردن خواهند شد.طراحی گیم

ساخت یک بازی تخته‌­ای

راه­‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. اگر نمی‌­توانید کد بزنید، با نوشتن روی کاغذ شروع کنید. ساخت یک بازی تخته‌­ای (Board Game)
برای شروع آموزش­‌های زیادی را به شما می‌دهد. ایجاد یک بازی رومیزی راه بسیارخوبی برای شروع تبدیل شدن به یک طراح بازی­ست. همیشه
زمان برای رسیدن به موارد دیجیتال وجود دارد.طراحی گیم

Game Maker

اما اگر هنوز هم اصرار دارید که از صفحه نمایش کامپیوتر استفاده کنید ابزارهایی مانند Game Maker یا Stencyl برای شروع مناسبند. هر دو آنها
برای یادگیری اصول اولیه در مورد اینکه یک بازی چگونه کار می­‌کند بسیار مفید هستند. البته بسیار محدودند (به خصوص Stencyl) اما در حال
حاضر شما باید یاد بگیرید که چطور بازی­‌های کوچک و سرگرم­‌کننده بسازید.طراحی گیم

Unity 3D

موارد پیچیده‌­تر بماند برای بعد، زمانی که شما به اندازه کافی تجربه کسب کردید. اگر بیشتر به بازی­‌های 3D علاقه دارید، Unity 3D یک انتخاب
عالی‌­ست. یادگیری آن ساده است و جامعه‌­ی بسیار بزرگ وجود دارد که می‌توانند در صورت نیاز، به شما کمک کنند. البته، تمام این موارد
فقط یک سری پیشنهاد است و موتورهای بازی­‌سازی بسیار زیادی وجود دارد.طراحی گیم

بازی اینترنتی

اول از همه، پروژه ای را شروع کنید، سخت کار کنید و حداقل یک نمونه اولیه خوب بسازید. از اینترنت استفاده کنید: بهترین راه برای رسیدن
به شهرت اینترنت است. افراد جالب را در توییتر دنبال کنید و در بحث­‌ها شرکت کنید. مهم‌تر از این­ها، هویت شخصی برای خود بسازید: در وب
سایت توییتر یک حساب باز کنید و روزانه از آن استفاده کنید.طراحی گیم

Pinterest

در سایت Pinterestعضو شوید. این­ها به شما کمک می‌­کند تا شناخته شوید. آنچه که توانایی انجامش را دارید به دیگران نشان دهید، با دیگران
صحبت کنید و به زودی با افرادی آشنا خواهید شد که برایتان اهمیت قائلند و توسط آنها شناخته خواهید شد. به کنفرانس‌­ها و ایونت‌­ها بروید،
با افراد همفکر خود معاشرت کنید و مشاوره بگیرید. انتخاب اول شما احتمالا کنفرانس­‌های توسعه بازی باید باشد.

 

شناخته شدن مساله­­‌ی مهمی­‌ست اگر تصمیم دارید بازیتان را به طور مستقل منتشر کنید و البته اگر به دنبال یک کار خوب در یک شرکت
خوبید مطمئنا حضور خوب در شبکه­‌های اجتماعی تا حد زیادی به شما کمک می­‌کند.طراحی گیم

Game Jam

Game Jam برای شروع بسیار ارزشمند و مفید است. Game Jam رویدادی­‌ست که در آن توسعه­‌دهندگان بازی سعی می­‌کنند طی یک دوره
کوتاه مدت ( ۴۸ ساعته) یک بازی را تکمیل کنند. این رویداد در سراسر جهان همزمان انجام می­‌گیرد و امسال در ایران ۱ تا ۳ بهمن برگزار
می­‌شود که برای ثبت نام می‌­توانید از این لینک استفاده کنید: www.globalgamejam.org و برای گزینه‌­ی Choose a jam site باید آواگیمز
یا انستیتو ملی بازی­‌های رایانه­ ای را انتخاب کنید. اگر واقعا تصمیم دارید یک طراح بازی شوید حتما سعی کنید در این رویداد شرکت کنید
چون خیلی چیزها یاد می­‌گیرید.

تست بازی

زمانی که خوب مطالعه کردید و دو یا سه بازی کوچک ساختید و چند نمونه کار خوب ارائه کردید حالا زمان آن رسیده که به دنبال یک شغل در
بخش توسعه بازی باشید. اول از همه باید بدانید که یافتن شغلی با عنوان طراح بازی بسیار مشکل است. اکثر طراحان بازی به طور سنتی
در ابتدا تِسترهای سابق، برنامه نویس یا آرتیست­‌هایی بودند که مشخصات کار خود را تغییر داده­‌اند. شاید بد نباشد در ابتدای کار به عنوان
تِستر وارد محیط کار شوید. با تست بازی­‌ها شما می­‌توانید نحوه کار در شرکت را یاد بگیرید و به مسائل مفیدی برسید.طراحی گیم

طراحی بازی فکری

به عنوان یک قاعده کلی شما باید خیلی بازی کنید. هر بازی که می­‌توانید را بازی کنید و به یاد داشته باشید که باید نگاهی منتقدانه به بازی­‌ها
داشته باشید. بازی­‌ها را تشریح کنید و سعی کنید، درک کنید که چطور کار می­‌کنند، آنها را بشکنید و تجزیه و تحلیل کنید. یک روش خوب برای
این کار مطالعه مطالب موجود در اینترنت در رابطه با ارزیابی، بحث و انتقاد در مورد بازی‌­های منتشر شده است. در این بررسی­‌ها به شما گفته
می­‌شود که بازی­ مورد نظر چطور ساخته شده­ یا اینکه توسعه­‌دهندگان با چه مشکلاتی روبرو شده‌­اند و این موارد بسیار به شما کمک می­‌کند.

طراحی بازی چالشی

یک بازی در هسته و اصل خود درواقع یک چالش است. ساده‌ترین بازی‌ها مثل پرتاب سنگ به اجسام دیگر یا سک سک کردن در قایم باشک
در زمان‌های دور شیوه‌های مهم بقأ بوده‌اند؛ چرا‌که دونده‌های سریع قادر به فرار از دست شکارچیان بوده و پرتابگران ماهر می‌توانستند راحت‌تر
شکار کنند.طراحی گیم

بازی پرتاب سنگ

کسی از راهی که از بازی پرتاب سنگ برای رسیدن به بازی‌های «Deathmatch» آنلاین طی شده‌است خبر ندارد اما به‌نظر می‌رسد بازی‌ها
نیازهایی از اعماق وجود ما را ارضأ می‌کنند. ما وقتی می‌بریم احساس می‌کنیم رشد کرده‌ایم و از باختن ناراحت می‌شویم. بازی‌ کردن یک
نیاز تقریباً غریزی است.طراحی گیم

هدف یا مقصد گیم

بنابراین برای تجربه‌ی احساس ارضأ شدن، نیاز به گونه‌ای چالش داریم: یک هدف یا مقصد. برخی چالش‌های سنتی شامل حالات برنده شدن
و حالات بازنده شدن می‌شوند؛ مثل نجات پرنسس یا نمردن. اما چالش‌ها فقط درباره بردن در بازی نیستند. هر مانع، هر پازل و هر دشمن برای
خودش یک چالش برای عبور است. برخی مواقع ما این چالش‌ها را به سه بخش تجزیه می‌کنیم؛ ریز-چالش‌ها مثل پریدن از روی یک چاه یا
کشتن یک آدم بد، چالش‌های اصلی مثل اتمام مراحل و چالش‌های کلی مثل اتمام بازی.طراحی گیم

گیم پازلی

چالش‌ها فقط درباره بردن در بازی نیستند. هر مانع، هر پازل و هر دشمن برای خودش یک چالش برای عبور است.البته همه‌ی چالش‌ها نباید
توسط طراح کارگذاری شده باشند؛ انجمن‌هایی حول مباحثی مثل «حالت فرار سرعتی» وجود دارند و بسیاری از مخاطبین بازی‌ها از حالت
«آهنین» (که در آن اگر یکبار بمیرید بازی را دوباره از اول آغاز می‌کنید) لذت می‌برند.طراحی گیم

بازی Super Mario

چالش دیگری که مخاطبین برای خود ایجاد می‌کنند حالت «صلح‌طلب» است که در آن مخاطب سعی می‌کند بدون کشتن هیچ دشمنی بازی
را تمام کند. یک نمونه از این چالش‌ها که بسیار جالب است حالت «فشار دکمه‌ی A» در بازی Super Mario است که درآن بازیکن سعی می‌کند
مراحل را تا جای ممکن بدون فشار دکمه‌ی A (پرش) پیش‌ببرد.طراحی گیم

یک بازی بدون چالش

در اصول طراحی بازی اساساً یک بازی بدون چالش بازی نیست؛ یک اسباب بازی است. این مسئله لزوماً چیز بدی نیست، حتی عناوینی
مثل Minecraft و The Sims که بسیار محبوب و پرمخاطب هستند بیش از آن‌که بازی باشند، در زیردسته‌ی اسباب بازی قرار می‌گیرند (اگرچه
در این عناوین نیز مخاطبین می‌توانند چالش‌های دلخواه خود را ایجاد کنند).طراحی گیم

اسباب بازی آنلاین

همچنین می‌توان چندین «اسباب بازی» آنلاین در اینترنت یافت کرد که حالت برد یا باختی در آن‌ها وجود ندارد؛ عناوینی مثل Storyteller یا
You are the Road که بسیار سرگرم‌کننده بوده و می‌توان گفت مثال‌های مناسبی برای نمایش امکانات موجود در بازی‌های بدون چالش
هستند.طراحی گیم

یشرفت تکنولوژی‌

بازی‌ها نیز درون خود المان‌هایی از اسباب‌بازی بودن دارند. Spore یک بازی‌است که در آن شما یک نژاد زنده‌ را از آغاز زندگی تک سلولی تا
تکامل و پیشرفت تکنولوژی‌اش طراحی و همراهی می‌کنید؛ اما برای بسیاری از مخاطبین این بازی طراحی و خلق موجودات و هیولا‌های زیبا
و شگفت‌انگیز کافی بود. اگر شما نیز تابه‌حال بیشتر از پنج دقیقه از وقت خود را صرف خلق یک شخصیت منحصر به‌فرد در یک بازی آرپی‌جی
کرده‌اید، احتمالا اهمیت خلق چیزها آنطور که از قبل تصور کرده‌اید را درک می‌کنید.طراحی گیم

شخصیت بازی Spore

بخش طراحی شخصیت بازی Spore که یک هیولای عجیب را نشان می‌دهد.بنابراین اسباب‌بازی‌ها «بازی» نیستند، اگر می‌خواهید یک بازی
بسازید، نیاز به چالش دارید.می‌توان «چالش بد» را به‌عنوان دلیلی برای زیادی آسان یا سخت کردن بازی تلقی کرد. این یک بخش مهم از
طراحی بازی است و چالش‌ها باید برای مخاطب عادلانه باشند. این یعنی نه‌تنها باید درجه سختی‌های بازی را عادلانه تنظیم کنیم، بلکه
باید مطمئن شویم مخاطب می‌تواند بازی را آنطور که انتظار می‌رود به‌پایان برساند.طراحی گیم

شخصیت بازی

یک مثال فاحش از «چالش بد» را می‌تواند در بازی Solitaire یافت که بر اساس متغیرها، ۷۹ درصد از بازی‌ها قابل برد هستند. این یعنی
حتی قبل از این که مخاطب اولین حرکت را انجام دهد، شانسی ۲۱ درصدی برای باخت بی قید و شرط بازی وجود دارد.طراحی گیم

مخاطب گیم

این آمار برد ۷۹ درصدی همچنین با درنظرگرفتن این شرط به‌دست آمده که مخاطب تمام حرکات را بدون هیچ عیب و نقصی انجام دهد و از
تمامی حرکات آینده و کارت‌های نامعلوم دست خبر داشته باشند. همچنین ممکن است مخاطب در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند دو کارت
را جابه‌جا کند، اما یکی از آن‌ها او را به سمت شرایطی غیرقابل برد راهنمایی کند.طراحی گیم

بازی سازی

در این مواقع هیچ راهی جز حدس زدن برای پیدا کردن حرکت درست وجود ندارد؛ چالش‌های بازی Solitaire اکثر مواقع بیشتر وابسته به
شانس هستند تا مهارت. با این وجود، Solitaire احتمالا محبوب‌ترین بازی کامپیوتری کل ادوار است؛ چراکه هم به‌صورت رایگان در Windows
قرار دارد و هم ساده و سریع انجام می‌شود.طراحی گیم

رشته بازی سازی

بازی سازی، یکی از زمینه‌های رو به رشد در جهان است. ساخت یک بازی، نیازمند خلق دنیایی مجازی است تا بازی‌کنان در محیط آن غرق شوند
و از آن لذت ببرند. البته بازی کردن فقط به لذت بردن محدود نمی‌شود، بلکه حتی در مواردی می‌تواند به کسب مهارت و درمان بیماری نیز منجر
شود. بسته به هدف بازی، یک بازی ساز باید در مورد مکانیک بازی، پاداش‌ها، تعامل بازیکنان، طراحی مراحل، روانشناسی بازیکن و… بداند.

سازنده بازی

گاهی بازی توسط یک گروه ساخته می‌شود. گاهی نیز بازی توسط یک نفر ساخته می‌شود که به سازنده، بازی ساز مستقل گفته می‌شود.
بازی ساز مستقل تمامی وظایف ساخت بازی را به تنهایی انجام می‌دهد.هر فردی می‌تواند با کمی تلاش وارد صنعت بازی سازی شود و به
خصوص اگر برنامه نویسی آموخته باشد، دارای شانس بالایی برای موفقیت است.طراحی گیم

رشته بازی سازی تحصیل در مقطع دبیرستان

بازی‌های رایانه‌ای ایرانی، مورد علاقه‌ی بسیاری از خانواده‌های ایرانی هستند؛ به همین دلیل این رشته در هنرستان‌های کاردانش برای
هنرجویان علاقه‌مند پایه‌گذاری شده است. رشته‌ی برنامه ‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای دارای 111 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت
مهارت‌های عمومی، 4 ساعت مهارت‌های پایه، 56 ساعت مهارت‌های فنی و 9 ساعت مهارت‌های غیرفنی است. هنرجویان در این رشته
علاوه بر گذراندن دروس عمومی، پنج استاندارد مهارت شغلی را گذرانده و در انتهای هر استاندارد به توانایی‌های ذیر دست می‌یابند:

  • مهارت برنامه ‌نویسی scratch
  • مهارت رایانه کار LCDL
  • مهارت کاربر رایانه
  • مهارت کاربر آفیس
  • مهارت کار با ایلاستریتور
  • مهارت بازی‌ سازی مقدماتی با موتور Unity
  • مهارت شهروند الکترونیکی
  • مهارت کاربر اندروید
  • مهارت برنامه‌ نویسی بازی‌های رایانه‌ای
  • مهارت بازاریابی الکترونیکی
  • مهارت کاربر Poser
  • مهارت مدیر Game Net

مقطع کارشناسی گیم سازی

دانش‌آموزان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند در مقطع کاردانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه آزاد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای
در رشته‌ی مرتبط ادامه تحصیل دهند. همچنین دانش آموز می‌تواند در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های مرتبط با نرم‌ افزار و IT ادامه
تحصیل دهد.طراحی گیم

بازی‌های رایانه‌ای

در حال حاضر تحصیل در رشته‌ بازی سازی از طریق هنرستان نیز امکان پذیر است. دانشگاه علمی-کاربردی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای،
به عنوان اولین دانشگاه بازی سازی غرب آسیا شناخته شده است. در حال حاضر سه رشته در این مرکز ارائه می‌شود که عبارتند از:

کاردانی فنی بازی‎ سازی رایانه‎ای

افراد بسته به نوع دیپلمی که دارند، به شرط گذراندن دروس جبرانی خاص خود که در دفترچه قید شده است پذیرش خواهند شد. برای تحصیل
در این رشته‌ها باید در آزمون ورودی و مصاحبه قبول شد. این دوره‌ها شامل واحدهای عملی و نظری هستند و در مدت ۴ ترم تحصیلی و با ۷۲
واحد درسی ارائه می‎شوند. در ادامه هر یک از این رشته‌ها را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم.طراحی گیم

رشته‌ی کاردانی فنی بازی سازی رایانه‌ای

مجموع واحدهای دو دوره، ۷۲ واحد و مجموع ساعات آن نیز ۲۰۶۴ ساعت است که حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال طول خواهد کشید. فارغ ‌
التحصیلان این رشته‌ بازی سازی، در پایان دوره‌ی تحصیل دارای توانایی‌های زیر خواهند بود:

  • توانایی کار کردن با حداقل یک موتور آماده (UDK) یا (Unity)
  • توانایی طراحی زیرساخت فنی بازی با استفاده از سکوی داده شده در موتور آماده
  • توانایی تهیه خروجی و آشنایی کامل با بخش‎های مختلف موتور
  • آشنایی کامل با توابع استاندارد مرتبط با فیزیک موتور بازی‎ سازی
  • توانایی ایجاد و اضافه کردن توابع جدید فیزیکی به موتور بازی‎ سازی
  • آشنایی کامل با بخش‎های هوش مصنوعی موتور بازی‎ سازی
  • توانایی تهیه محتوای بازی (Content Creation) از طریق موتور بازی ‎سازی
  • توانایی برنامه ‎نویسی، اشکال‎زدایی و کد‎نویسی با موتور بازی ‎سازی
  • آشنایی با مفاهیم سطح جزئیات بازی (Level of Detail) و کاهش دادن سطح پیچیدگی
  • توانایی بهبود دادن کارآیی مدل‎های مورد استفاده
  • آشنایی با فرآیندهای مهندسی نرم ‎افزار مورد استفاده در بازی سازی رایانه‎ای
  • توانایی تست کردن بازی با متدهای استاندارد مربوطه
  • برقراری تعامل با اعضا و مدیران سه تیم دیگر بازی‎ سازی، یعنی تیم هنری و تیم طراحی و تیم بازی‌نامه نویسی

تحصیل در مقطع کارشناسی رایانه

با وجود تلاش‌های بسیار از سوی نهاد علمی کشور، باید توجه داشته باشید که هنوز رشته‌ بازی سازی در دانشگاه‌های تراز اول کشور و در
مقطع کارشناسی وجود ندارد (حداقل تا زمان نگارش این مقاله). لذا به تمامی افرادی که قصد یادگیری این حوزه را دارند توصیه می‌کنیم که
از طریق دیپلم ریاضی و سپس تحصیل در شاخه‌ی نرم افزار رشته‌ی مهندسی کامپیوتر و یا علوم کامپیوتر به سراغ بازی سازی بروند.

دانشگاه‌های دولتی

در مقطع کارشناسی، در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی رده اول ایران به خصوص چهار دانشگاه تهران، علم و صنعت، شهید بهشتی و صنعتی
اصفهان اساتیدی وجود دارند که می‌توانند در این راه کمک بزرگی باشند. در حقیقت درست است که به صورت رسمی رشته‌ بازی سازی تدریس نمی‌شود، اما انجمن‌های بازی سازی از دانشجویان فعالی تشکیل شده‌اند که عاشق بازی و بازی سازی هستند.طراحی گیم

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

برای نخستین بار در کشور و در سال 1393، گرایش جدیدی به نام تولید بازی‌های رایانه‌ای تصویب شد. این گرایش زیر رشته‌ی هنرهای رایانه‌ای
تدوین شده است، بنابراین اگر می‌خواهید مدرک تحصیلات تکمیلی بازی سازی داشته باشید، باید در کنکور کارشناسی ارشد هنر شرکت کنید.

تولید بازی‌های رایانه‌ای

البته باید توجه داشته باشید که تا لحظه‌ی نگارش این مقاله، فقط دانشگاه هنر اسلامی تبریز اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌ی هنرهای
رایانه‌ای با گرایش تولید بازی‌های رایانه‌ای کرده است. در حقیقت، این رشته پس از موفقیت این دانشگاه در برگزاری دوره کارشناسی چند
رسانه‌ای و با توجه به نیاز کشور در زمینه تربیت نیروهای متخصص داخلی در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای، در دانشکده‌ی چندرسانه‌ای این
دانشگاه ایجاد شده است. ظرفیت این رشته نیز 10 نفر می‌باشد.

رشته‌ی هنرهای رایانه‌ای

آموزش در رشته‌ی هنرهای رایانه‌ای با گرایش تولید بازی‌های رایانه‌ای به صورت پروژه‌ محور بوده و نزدیک به ۶۰ درصد از دروس آن در قالب
فعالیت‌های عملی و کارگاهی ارائه می‌شود. رشته‌ی تولید بازی‌های رایانه‌ای به صورت بین رشته‌ای میان رشته‌های کامپیوتر و هنر طراحی
شده است. طراحی فضای بازی، طراحی شخصیت، هوش مصنوعی بازی‌های رایانه‌ای، طراحی فنی و گرافیک رایانه‌ای و طراحی تجربه
کاربری برای بازی‌های رایانه‌ای از جمله مهارت‌هایی است که دانشجویان در این رشته فرا می‌گیرند.طراحی گیم