لوگو دیزاین

لوگو دیزاین

لوگو دیزاین

لوگو دیزاین ، عناصر یک لوگو ،لوگو یا آرم از المنت‌­ها و اجزاء متفاوتی تشکیل شده است. شناخت هر یک از این اجزا، راهنمای خوبی برای
انتخاب صحیح آن­هاست. لوگو دیزاین

رنگ لوگو

لوگو دیزاین
لوگو دیزاین

اهمیت رنگ‌ها بسیار فراتر از جنبه زیبایی بخشی در طراحی لوگو است؛ رنگ لوگو به مخاطب پیام‌های اساسی ­تری می‌رساند از جمله میزان
خلاقیت، ثبات و پایداری، جدیت و در نهایت ماهیت یک برند. از آنجایی که رنگ‌ها تاثیر زیادی بر بیننده‌ها دارند، انتخاب یک رنگ متناسب از اهمیت
بالایی برخودار است. در انتخاب رنگ لوگو باید روانشناسی رنگ‌ها را در نظر داشت.

لوگو تک رنگ و یا ترکیبی

برای مثال در کسب و کارهایی که در زمینه کودکان فعال هستند، بهتر است از رنگ‌های شاد استفاده شود. در فعالیت‌های هیجان انگیز استفاده
از رنگ قرمز و نارجی و برای انتقال احساس آرامش تن رنگ آبی مناسب است و… لوگو می‌تواند تک رنگ و یا ترکیبی از چند رنگ مختلف باشد
(بهتر است از 2-3 رنگ بیشتر نباشد). در صورتی که قصد دارید از چند رنگ در لوگو استفاده کنید، افزایش هزینه‌ها و تناسب رنگ‌ها را هم در نظر داشته باشید.

فونت

در صورتی که لوگوی شما شامل حروف، کلمات و یا دقیقا معادل با اسم برندتان است، انتخاب یک فونت متناسب اهمیت ویژه‌ای دارد. فونت باید متناسب با طرح کلی لوگو باشد و یا در صورتی‌که تنها از کلمات تشکیل شده، متناسب با شخصیت کار و سازمان‌تان باشد. بهترین نمونه لوگو با
فونت مناسب، لوگوی برند دیزنی است.

عکس

تصویری از محصولات و یا خدماتی که یک کمپانی یا برند ارائه می‌کند، ممکن است یکی از اجزاء اصلی در طراحی لوگو باشد. تصویر ارتباط خیلی
قوی و محکمی با بیننده برقرار می‌کند و در خاطر می‌ماند. بهتر است حس و حال عکس متناسب با کارتان باشد تا ارتباط بهتری با ذهن مخاطب
برقرار کند.

تگ لاین

لوگو دیزاین
لوگو دیزاین

این آیتم شامل یک عبارت کوتاه است که معمولا در پایین لوگو نوشته می‌شود و دقیقا به نوع فعالیت کسب و کار اشاره می‌کند. بهترین کاربرد
استفاده از تگ لاین در مواقعی است که باقی عناصر لوگو به تنهایی قادر به معرفی زمینه کاری شما نیستند.

انواع لوگو

همانطور که گفته شد لوگو ممکن است شامل تصویر، نوشتار و یا هر دو باشد. بنابراین انواع مختلف نشانه شامل موارد زیر است:

لوگوی تصویری

لوگویی است که از نماد و اشکال هندسی و تصاویر در طراحی آن استفاده شده است که ممکن است مرتبط با کسب و کار باشد و یا نباشد.
مانند لوگوی برند اپل، آدیداس، نایک، اندروید و…

لوگوی نوشتاری

این لوگو خود انواع مختلفی دارد. لوگوی نوشتاری ممکن است از یک یا چند حرف تشکیل شده باشد و یا یک یا چند کلمه را در بر بگیرد.

ترکیب تصویر و نوشتار

در این لوگو همانطور که از نامش پیداست، از تصاویر و اشکال و نوشتار و لغات به طور همزمان استفاده می‌شود.بطور کلی نمی­‌توان گفت بهترین
نوع لوگو کدام است. همانطور که در لوگوهای مثال زده شده، همه بسیار موفق و شناخته شده هستند. بنابراین انتخاب هر یک بستگی به ماهیت کسب و کار شما و سلیقه و انتخابتان دارد.

ضرورت داشتن لوگو

شاید برایتان سوال باشد که طراحی لوگو چه اهمیتی دارد و چه تاثیری بر رونق کسب و کار دارد. در ادامه دلایل و ضرورت داشتن طراحی لوگو
بیان شده است:

لوگو توجه مخاطبان هدف را به خود جلب می‌کند

در این بازار رقابتی که کمپانی‌های بسیار بزرگ هر روز با تکنیک‌های جدید سعی در جذب مشتریان دارند، داشتن یک لوگوی جذاب که ارزش‌های
یک برند را نشان دهد، می­‌تواند یک فرصت رقابتی بسیار خوب باشد. یک لوگوی متناسب ممکن است توجه مشتریان هدف را در عرض چند ثانیه
جلب نموده و نقطه عطفی برای شروع یک بیزنس موفق باشد.

لوگو اولین و قوی­ترین تاثیر را می‌گذارد

­لوگو اولین فرصت دیده شدن برند توسط مخاطبان است. اگر خوب طراحی شود، می‌تواند یک معرف خوب برای کمپانی باشد و اطلاعات مفیدی
را در اختیار مشتریان قرار دهد. این اولین تاثیری که لوگو بر مخاطبان دارد، راهی برای شروع برقراری ارتباط با مشتریان است.

لوگو، زیرساخت و شناسنامه برند است

برند سازی موفق از طریق تعریف داستان و تاریخچه برند و تاثیرگذاری بر مشتریان امکان پذیر است و طراحی لوگو به عنوان یک زیرساخت به این
مهم کمک می‌کند. انتخاب رنگ‌ها، فونت و اشکال برند، می‌تواند شما را در تعریف داستان، هدف و مفهوم برندتان کمک کند.

لوگو در حافظه مشتریان ماندگار می‌شود

لوگو مشتریان را به سمت شما هدایت می‌کند. لوگو در واقع نشانه‌ای است که مشتریان با آن شما را شناسایی می‌کنند. بدلیل اینکه لوگو یک
المان بصری و زیبا است، تاثیر مثبتی ایجاد می‌کند که نام برند شما به تنهایی قادر به ایجاد آن نیست. همچنین نام برند به احتمال زیاد فراموش می‌شود اما تصویری که در ذهن مخاطبان از آن برند و لوگو باقی می‌ماند ماندگارتر است.

لوگو ، شما را از دیگر رقیبان متمایز می‌کند

لوگو دیزاین
لوگو دیزاین

در هر حوزه از فعالیتی که باشید، احتمالاً چند رقیب خواهید داشت، بنابراین چیزی که تمایز شما را از دیگر رقبا نشان می‌دهد لوگو یا آرم است.
در واقع یک لوگوی خوب بستری است که ارزش‌های و وجه تمایز شما با سایر رقبا را نشان می‌دهد.

لوگو ، اعتماد مشتریان را جلب می‌کند

به مرور و با رشد برندتان، لوگوی شما به چشم گستره وسیعتری از مشتریان آشنا و شناخته شده می‌آید و این ثبات قدم، حس اعتماد و در
دسترس بودن را به مشتریان انتقال می‌دهد. برای مثال وقتی قصد خرید کفشی را داشته باشیم، در بین چند برند مختلف، بدون نگرانی و با
اعتماد کامل برند نایک را می‌خریم.

خصوصیات یک لوگوی خوب، خاص و استاندارد

طراحی لوگو به عنوان زیربنای هر کسب و کار جدا، و قابل قبول بودن و رعایت استانداردهای حرفه ای در طراحی آن هم بحثی جداست.
ویژگی‌های یک لوگوی خوب شامل موارد زیر است:

لوگو متناسب با حرفه‌تان

اولین مساله این است که لوگو متناسب با حرفه‌تان باشد و در دید اول مخاطب را با نوع کار شما آشنا کند. سرعت انتقال مفاهیم اهمیت
بالایی دارد، بهتر است همه چیز واضح باشد و نیاز به کشف و پرسش نداشته باشد. یک لوگوی خوب، لوگویی است که منحصر بفرد بوده
و تکراری نباشد، در واقع باید قابل ثبت باشد.

ظاهر لوگوی خوب

لوگو باید تطبیق پذیر باشد، به این معنی که قابلیت استفاده و تغییر سایز برای کاربری‌های متفاوت را داشته باشد. لوگوی خوب در المان‌های
ظاهری موفق است. عناصر مختلفی که در یک لوگوی خوب استفاده شده‌اند از جمله رنگ‌ها، اشکال و نوشته‌ها زیبا و متناسب هستند.

چه راه‌­هایی برای طراحی لوگو وجود دارد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های متنوعی برای طراحی لوگو وجود دارد که در دسترس است.خودتان لوگو را طراحی کنید. یکی از راه‌های
طراحی لوگو این است که ابتدا روی کاغذ طرحی که می‌خواهید را ترسیم کنید و سپس با انتخاب یک نرم‌افزار مناسب، طرح را اجرا کنید. اما
لازمه این کار، داشتن تجربه و مهارت لازم است.

Adobe Illustrator

نرم افزارهایی که در این زمینه می‌توان از آن­ها کمک گرفت شامل Canva، Sketch، Adobe Illustrator و Vectr است.
استفاده از لوگوسازهای آنلاین. یکی از راه‌هایی که امروزه خیلی رایج است و در زمان کوتاهی انجام می‌شود، استفاده از لوگوسازهای آنلاین
است.

لوگومیکرها

لوگومیکرها یکی از کم هزینه‌ترین آپشن‌ها برای طراحی لوگو هستند و قابلیت نمایش طرح‌ها و مدل‌های مختلف و همچنین ادیت و تغییر را
دارند. طراحی لوگو به کمک یک طراح. هزینه‌برترین اما در عین حال حرفه‌­ای‌ترین راه طراحی لوگو، کمک گرفتن از یک طراح لوگوی با سابقه
است.

هزینه طراحی لوگو چقدر است؟

طراحان از این سوال بیزار هستند، همانطور که رفتن به یک مسافرت ممکن است با توجه به مکانی که انتخاب می‌کنید، تعداد روزهای سفر،
وسیله نقلیه‌ای که با آن سفر می‌کنید، اجاره یک هتل معمولی یا چند ستاره و… هزینه‌های متفاوتی داشته باشد، برای طراحی لوگو هم
نمی‌توان یک نرخ ثابت و خاصی را در نظر داشت.

لوگو (نوشتای، تصویری یا ترکیبی)

عوامل زیر در تعیین هزینه طراحی یک لوگو موثر هستند:

  • بزرگ یا کوچک بودن بیزنس و اهمیت طراحی لوگو
  • ساده یا پیچیده بودن لوگو و طرح آن، نوع لوگو (نوشتای، تصویری یا ترکیبی)
  • زمانی که برای طراحی و تغییر لوگو صرف می‌شود
  • نرخ طراح و گرافیستی که لوگو را طراحی می‌کند
  • تعداد ادیت­‌ها و تغییراتی که نیاز است انجام شود

طراحی لوگو چقدر زمان می‌­برد؟

بطور معمول طراحی یک لوگوی خوب و استاندارد 2 هفته زمان می‌برد. در ابتدا یک طرح کلی ریخته شده و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد،
همچنین بعد از اجرا ممکن است تغییراتی نیاز به اعمال داشته باشد. بنابراین با توجه به دفعات ادیت و تغییر طرح بطور میانگین دو هفته زمان
احتیاج است. آیا می‌­توان روی لوگوی طراحی شده تغییرات و اصلاحاتی انجام داد؟بی نهایت تغییرات بر روی یک لوگو قابل اعمال است که در
بسیاری موارد نیاز به زمان کوتاهی دارند. لوگو دیزاین

طراح لوگو

در ابتدا بهتر است نمونه‌­هایی از چند لوگو که مورد پسندتان است و همچنین چند نمونه از لوگوهایی که مورد پسندتان نیست را بررسی کنید.
سپس آپشن‌ها و ویژگی‌هایی که برای لوگو می‌خواهید اعمال شود را لیست کنید از جمله ارزش‌های برندتان. در مرحله بعد در مورد رنگ‌ها با
طراح صحبت کنید و سپس نوع لوگویی که مد نطرتان است را برای طراح توصیف کنید. می‌توانید در خواست چند نمونه را از دیزاینر لوگو داشته
باشید و طرح نهایی را انتخاب کنید. لوگو دیزاین

از لوگو در چه مواردی استفاده کنیم؟

لوگو را در تمام تبلیغات، فضای مجازی، کارت ویزیت، سربرگ‌ها، پاکت‌ها و کیسه‌ها، خودکار و… چاپ و استفاده کنید. لوگو دیزاین

هدف از طراحی لوگو چیست؟

دلایل متعددی برای لزوم طراحی لوگو برای هر برندی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: لوگو دیزاین

  • لوگو نشانه حرفه ای بودن شماست
  • اعتماد مشتریان را بیشتر به کسب و کار شما جلب می‌کند
  • راحت‌تر و با سرعت بیشتری قابل شناسایی خواهید بود
  • در بازار رقبا حرفی برای گفتن خواهید داشت و از آن‌ها متمایز می‌شوید
  • یک دید کلی به مشتری و مخاطبان از نوع کسب و کارتان می‌دهد
  • جلوه بصری کار شما را بیشتر کرده و در تمام تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • لوگو بستری است که شما را حتی در سطح جهانی به مخاطبان معرفی می‌کند و به کسب و کارتان رونق می‌دهد

 

اما در کنار تمام این موارد پر واضح است که اصلی‌ترین هدف و مزیت داشتن لوگو، این است که یک برند در بازار هدف شناخته شود و در یاد
و خاطر همه ماندگار شود. مانند لوگوی برند آدیداس که با شنیدن نام آن هم تصویر لوگو و هم تمام محصولات آدیداس را در ذهن مجسم
می‌شود. لوگو دیزاین

اصول طراحی لوگو

طراحی و دیزاین لوگو مانند هر علم و هنری اصول و قواعد خاص خود را دارد و برای دستیابی به اهدافی که از طراحی لوگو مد نظر است، باید
چهارچوب و اصول و قواعد آن رعایت شود. لوگو دیزاین

بهتر است طرح لوگو ساده باشد

هرچند ممکن است پیچیدگی و مفهومی بودن یک تصویر در آثار هنری شگفت انگیز باشد اما در مورد لوگو بهتر است همه چیز شفاف و واضح باشد
و در همان لحظات ابتدایی که آن را می‌بینیم یک تصویر روشنی از نوع فعالیت آن برند را به ما نشان بدهد. این از آن جهت است که ارتباط سریعتری
در ذهن برقرار کند و بهتر در خاطر مخاطبان بماند. در ضمن طرح لوگو هرچه ساده‌تر باشد تاثیر بهتری بر بیننده دارد. بنابراین از مهم‌ترین اصول طراحی لوگو این است که تا حد امکان لوگوی شما گویای پیامی باشد که می‌خواهید به بینندگان منتقل کنید.

بدون تغییر ماندن لوگو در طول زمان

بعضی کسب و کارها بصورت دوره‌ای طرح لوگوی خود را تغییر می‌دهند اما این کار چندان توصیه نمی‌شود. دلیل آن هم این است که مخاطبان را
دچار سردرگمی می‌کند. بهتر است در همان ابتدای طراحی لوگو یک طرح خاص، منحصر بفرد و خوب انتخاب شود که در طول زمان تغییری در آن
ایجاد نشود و مشتریان همیشه آن برند را با آن لوگو به یاد بیاورند. اینکه همیشه با یک لوگو شناخته شوید و یک تصویر از شما در ذهن مشتریان
باشد، ثبات قدم شما و در نتیجه اعتماد و وفاداری بیشتر مشتریان را در پی خواهد داشت. لوگو دیزاین

سایزهای مختلف لوگو

لوگو باید طوری طراحی شود تا بتوان از آن در سطوح مختلف کوچک و بزرگ طوری استفاده کرد که تمام جزئیات به وضوح قابل مشاهده باشند.
در فضای مجازی، انواع اقلام تبلیغاتی، روی کالا و محصولات در سایزهای مختلف از لوگو استفاده می‌شود بنابراین باید به قابلیت تطبیق آن در اندازه‌های مختلف توجه کرد. لوگو دیزاین

طراحی زیبا و منحصر بفرد لوگو

لوگو علاوه بر موارد ذکر شده، باید طراحی چشم نواز و زیبایی داشته باشد. زیبایی لوگو تا حدی مهم است که در بسیاری موارد حتی اگر قصد استفاده از کالا و یا خدمات یک کمپانی و برند را نداشته باشیم اما با داشتن یک لوگوی زیبا در خاطرمان می‌ماند و راغب به استفاده از محصولات
آن برند می‌شویم. لوگو دیزاین

قابل ثبت بودن لوگو

بهتر است در طراحی لوگو هیچ تقلید و مشابه سازی انجام نشود تا هم بتوان لوگو را ثبت کرد و هم خاص و قابل تشخیص باشد. چنین کسب
و کاری را همه با دیدن لوگوی خاص خود بیاد می‌آورند. بنابراین طراحی لوگویی که قابل ثبت باشد هم قانونی و اخلاقی است و هم به رشد یک
برند کمک بزرگی می‌کند. لوگو دیزاین

فرآیند طراحی لوگو در 7 مرحله

یک تعریف برای برندتان در نظر بگیرید ساخت و طراحی یک آرم در مرحله اول نیازمند داشتن یک درک و دید نسبت به برند و کسب و کار مورد نظر
است. در واقع اولین چیزی که می‌توان از آن برای خلق یک لوگو ایده گرفت تعریف و درکی است که از برند وجود دارد. همانطور که با نگاه به
بسیاری از لوگوهای مطرح در جهان، پیام و مفهومی را برداشت می‌کنیم. لوگو باید داستان، باورها، اهداف و شمای کلی یک کسب و کار را به
مخاطب نشان دهد. لوگو دیزاین

تعریف برندتان

این سوالات به شما در تعریف برندتان کمک می‌کنند: لوگو دیزاین

  • هدف از راه اندازی این کسب و کار چیست؟
  • دوست دارم مشتریان با چه کلماتی برندم را توصیف کنند؟
  • مزیت این برند به نسبت سایر رقبا چیست؟
  • برند ما به چه ارزش‌هایی پایبند است؟
  • ایده‌های مختلف را به تصویر در آورید
  • ایده‌های مختلف را به تصویر در آورید

داشتن ایده‌های مختلف و متفاوت

داشتن ایده‌های مختلف و متفاوت در گزینش بهترین طرح تاثیر بسزایی دارد. بنابراین یکی از مهمترین و سخت‌ترین مراحل در طراحی لوگو، ایده
پردازی است. در ایده پردازی می‌توان از موارد زیر کمک گرفت: لوگو دیزاین

برند و کسب وکارتان

ایده پردازی بر اساس تعریفی که از برند و کسب وکارتان دارید. مفهوم و ماهیت برند یکی از اولین ابزار برای ایده گرفتن و طراحی برند است.
بررسی طرح لوگوی رقبا منبع خوبی برای ایده گرفتن است. و همچنین به شما کمک می‌کند تا ضعف‌ها و نقاط قوت آن­ها را ببینید و در هنگام
طراحی لوگوی خودتان بهتر عمل کنید. در ضمن کمک می‌کند به اینکه خاص‌تر و متفاوت‌تر باشید و از تکرار اجتناب کنید. لوگو دیزاین

انتخاب سبک لوگو

انواع مختلفی از سبک‌ها را می‌توان به صورت مجزا و یا ترکیبی برای طراحی لوگو در نظر گرفت. دسته بندی سبک لوگو به صورت زیر است:

  1. سبک کلاسیک: سبک کلاسیک، نقطه مقابل سبک مدرن است و بر خلاف سبک مدرن که احساس بروز بودن و جدید بودن را القا می‌کند،
    سبک کلاسیک از قدمت حرف می‌زند و به برند اعتبار می‌دهد. در این سبک معمولاً سادگی سرلوحه طراحی قرار می‌گیرد.
  2. سبک مدرن: وقتی حرف از بروز بودن در میان باشد، سبک مدرن بهترین انتخاب برای لوگو خواهد بود. در این سبک از جزئیات زیاد استفاده
    نمی‌شود و فضای سفید و خالی بیشتری به چشم می‌خورد که در نهایت منجر به یک طرح شیک خواهد شد.
  3. سبک سنتی: سبک سنتی از دوام و ماندگاری کالا و خدمات صحبت می‌کند و حالتی نوستالژیک و خاطره انگیز برای مخاطبان دارد.
  4. سبک دست ساز: این سبک از لوگو طوری طراحی می‌شود که کاملا طبیعی است و انگار کسی طرح را با دست کشیده است. این
    سبک این پیام را به مخاطبان منتقل می‌کند که محصولات برند ماهرانه تولید شده و کیفیت کارهای دست ساز را دارند.

لوگو متناسب برای برندتان

بعد از انتخاب سبک لوگو، نوبت به انتخاب نوع لوگو می‌رسد. لوگو از دو عنصر تصویر (نماد) و نوشتار ساخته می‌شود، با توجه به اینکه کدام یک از
این المان‌ها در طراحی مورد استفاده قرار بگیرند انواع مختلفی از لوگوها وجود دارند. اینکه لوگوی شما تصویری، نوشتاری و یا ترکیبی از تصویر و
نوشته باشد با توجه به نوع و ماهیت برندتان مشخص می‌شود. انواع لوگو به قرار زیر است: لوگو دیزاین

لوگوی تصویری

لوگوی تصویری: در این لوگو از تصاویر، نمادها و اشکال هندسی برای انتقال مفاهیم و پیام‌ها استفاده می‌شود. لوگو دیزاین

لوگوی نوشتاری (لوگوتایپ)

لوگوی نوشتاری (لوگوتایپ): در صورتی که نام برند با فونت خاصی طراحی شده و به عنوان لوگو مورد استفاده قرار بگیرد، آن را لوگوتایپ
می‌نامند. لوگو دیزاین

حرف نماد یا لتر مارک

حرف نماد یا لتر مارک: در این نوع لوگو­ها برای اختصاری کردن نام شرکت‌ها و برندها از یک یا چند حرف اول آن برند استفاده می­‌شود.
لوگوی ترکیبی: در این لوگوها هم از تصویر و هم از نام برند در طراحی استفاده می‌­شود. لوگو دیزاین

انتخاب نوع رنگ

رنگ‌ها در طراحی لوگو نقش اساسی و مهمی دارند. هر رنگ انرژی و پیغام خاصی دارد که در استفاده باید در نظر گرفته شود.

هر رنگ چه پیامی دارد؟ لوگو دیزاین

  • قرمز: نشاط، شور و هیجان
  • نارنجی: انرژی و قدرت
  • زرد: سرزندگی و شادمانی
  • سبز: طبیعت و سرسبزی
  • آبی: حس اعتماد و آرامش
  • سیاه: شیک و مجلل بودن
  • سفید: مدرن بودن

بهتر است در طراحی لوگو اگر قرار است از چند رنگ استفاده کنید، بیشتر از دو الی سه رنگ نباشد و این رنگ‌ها با هم
متناسب و همخوان باشند. لوگو دیزاین

انتخاب فونت و سبک نوشتار برای لوگو

اگر لوگوی شما از نوع نوشتاری و یا ترکیبی از تصویر و متن باشد، باید حتما نوع فونت به درستی انتخاب شود. بخصوص اگر لوگوی شما صرفاً از
نوع لوگوتایپ باشد اهمیت انتخاب فونت مناسب دو چندان است چرا که طرحی که به عنوان لوگوی نهایی در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد
تنها یک یا چند کلمه و حرف خواهد بود. لوگو دیزاین

چه نوع فونت‌هایی در لوگو قابل استفاده است؟

  • فونت سرین (کشدار): این فونت‌ها بیشتر در لوگوهای کلاسیک قابل استفاده هستند و در حروف آن‌ها کشیدگی وجود دارد.
  • فونت سنس: این فونت‌ها بسیار ساده و بدون کشیدگی هستند و در طرح‌های مدرن قابل استفاده هستند. لوگو دیزاین
  • فونت دست نویس: این فونت‌ها حالت دست نوشته و طبیعی دارند و در لوگوهای با سبک دست نویس مناسب هستند.
  • فونت‌های فانتزی و نمایشی: این فونت‌ها در طرح‌های خاص برای جلوه بخشیدن به نمای کلی لوگو استفاده می‌شوند.

مرحله اجرایی طراحی لوگو

در این مرحله کلیه انتخاب‌ها و ایده‌ها عملیاتی شده و لوگوی نهایی آماده می‌شود. برای طراحی لوگو چندین روش و ابزار وجود دارد که می‌توان
از آن­ها بهره گرفت. به شرح زیر: لوگو دیزاین

استخدام یک طراح و دیزاینر لوگو

استخدام یک طراح و دیزاینر لوگو: یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای اجرا کردن طراحی لوگو کمک گرفتن از یک طراح مجرب و مسلط به ابزار طراحی
لوگو است که حدوداً در طول دو هفته از ابتدای ایده پردازی تا طراحی را انجام می‌دهد. در این روش امکان تغییر طرح در چند مرحله و رسیدن به
یک طرح نهایی وجود دارد. هزینه طراحی لوگو در این روش نسبتاً بالاست. لوگو دیزاین

استفاده از لوگوساز آنلاین

استفاده از لوگوساز آنلاین: یکی از روش‌های جدید و نوین و کاربردی برای طراحی لوگو استفاده از لوگو میکر آنلاین است. از بسیاری از این
لوگوسازها بصورت رایگان می‌توان بهره گرفت و هزینه طراحی با این روش کم است. لوگو دیزاین
در آخر لوگوی طراحی شده باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود و در صورت نیاز تغییرات نهایی در آن اعمال شود.

بهترین سبک طراحی لوگو چیست؟

بهترین رنگ، بهترین فونت یا بهترین سبک برای طراحی لوگو تعریف مشخصی ندارد و بسته به روانشناسی برند و اینکه چه کالا و خدماتی
ارائه می‌شود بهترین سبک متفاوت خواهد بود. بنابراین با توجه به اقتضای کسب و کار، بهترین سبک طراحی لوگو تعیین می‌شود. لوگو دیزاین

طراحی لوگو توسط یک طراح

این روش به نسبت سایر روش‌ها انعطاف بیشتری دارد و امکان تغییر در آن بیشتر و راحت‌تر است اما روش‌های دیگر را هم می‌توان برای طراحی
لوگو انتخاب و امتحان کرد. لوگو دیزاین

هزینه طراحی لوگو چقدر است؟

با توجه به اینکه از کدام روش طراحی لوگو استفاده شود، چقدر زمان برای طراحی صرف شود، چه تغییراتی بعد از اجرا اعمال شود و … هزینه
متفاوت خواهد بود. لوگو دیزاین

فرآیند طراحی لوگو

طراحی لوگو برای یک سازمان، شرکت و یا حتی یک کسب و کار کوچک یکی از اساسی‌ترین اقدامات است که بدون آن هیچ تشکیلاتی نمی‌تواند چندان موفق و حرفه‌ای جلوه کند. اما آنقدرها که بعضی فکر می‌کنند هم کار ساده­ و پیش پا افتاده‌ای نیست. اهمیت داشتن لوگو و آرم برای هر
کسب و کاری، حساسیت طراحی و دیزاین آن را بیشتر می‌کند، بنابراین انتخاب یک طراح لوگو و یک روش طراحی مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخودار است. طراحی لوگو یک زیرساخت است که روش‌ها، اصول، ابزار و تکنیک‌های ویژه‌ای دارد. لوگو دیزاین

لوگو چیست؟

لوگو هزاران سال است که وجود دارد و از همان ابتدا با هدف شناخت بصری کالا و خدمات سازمان­‌ها و کمپانی‌­ها ایجاد شده است. تاریخچه
پیدایش لوگو که از واژه Logos به معنی “کلمه” بدست آمده است، از یونان باستان است. در ابتدا هدف از طراحی و ثبت لوگو برای پیشینیان، ساده‌سازی معرفی و تشخیص یک کسب و کار بود و بعدها به عنوان یک عامل اعتبارسنجی و وجه تمایز بین رقبا شناخته شد. لوگو دیزاین

تبلیغات تلوزیونی و رسانه‌ای

تجار و بازرگانان برای مشخص و متمایز کردن اجناس خود از عبارات و نمادهایی استفاده می‌­کردند، این امر برای دیگر حرفه­‌ها نیز رایج و مرسوم
شد. سرانجام در ابتدای قرن بیستم میلادی لوگو به طور رسمی به عنوان یک عنصر اصلی در مشاغل شناخته شد و بمرور طرح‌­های لوگو
پیچیده‌­تر شده و در تبلیغات تلوزیونی و رسانه‌ای بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفت. لوگو دیزاین

طراحی لوگو حرفه ای

قیمت طراحی لوگو با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود. لوگو بخش مهمی از هویت یک برند بوده و اولین عنصری است که مشتری بالقوه
از آن برند و کسب و کار می بیند. بنابراین طراحی لوگو مسئله ای مهم و تاثیر گذار برای برندهایی است که قصد رقابت در این بازار رقابتی را دارند.

قیمت طراحی لوگو حرفه ای

به صورت حرفه ای باید گفت که داشتن لوگو در واقع هزینه نیست؛ بلکه سرمایه گذاری است. استخدام یک طراح لوگوی حرفه ای یا کار با یک
شرکت طراحی لوگوی حرفه ای کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که لوگوی طراحی شده ی شما توسط این افراد و شرکت ها متمایز و
منحصر بفرد خواهد بود و پیغام برندتان به خوبی به مخاطبان و مشتریان بالقوه می رسد. لوگو دیزاین

قیمت طراحی لوگو در داخل کشور

قیمت طراحی لوگو در داخل کشور می تواند از 5 هزار تومان تا 30 میلیون تومان و در خارج از ایران از 10 دلار تا 100.000 دلار متغیر باشد و تعیین
این هزینه ی طراحی لوگو بستگی به عوامل و شرایط مختلف دارد. لوگو دیزاین

اولویت بندی قیمت طراحی لوگو

همانطور که در بالا اشاره شد، قیمت طراحی لوگو در کشور ایران می تواند از 5 هزار تومان تا 60 میلیون تومان و در خارج از کشور از 10 دلار تا
بالای 100.000 دلار می تواند متغیر باشد. در ادامه ی مقاله از کمترین تا بیشترین هزینه ی طراحی لوگو توسط افراد و گروه های مختلف بررسی
می شود. لوگو دیزاین

نرخ طراحی لوگو

کمترین قیمت طراحی لوگو را وب سایت های طراحی لوگو آنلاین انجام می دهند که این دسته از وب سایت ها به صورت آنلاین قالب هایی را با
امکان ویرایش محدود ارائه می دهند. این وب سایت ها چندین هزار قالب آماده ی طراحی لوگو را در سایت خود برای دانلود رایگان یا با دریافت
هزینه ای بسیار کم در اختیار افراد قرار می دهند. لوگو دیزاین

هزینه طراحی لوگو توسط افراد فریلنسر

هزینه طراحی لوگو توسط افراد فریلنسر آماتور ،در درجه بندی بعدی افرادی قرار دارند که دانش، توانایی و تخصص کمی نسبت به طراحی لوگو
دارند و از سایت های دارای قالب آماده، لوگو هایی که در اینترنت یافت میشود، بانک های قالب های لوگو و یا لوگو کمپانی های دیگر استفاده
می کنند و با کمی دخل و تصرف لوگوی شما را طراحی می کنند. این افراد در این حوزه آشنایی زیادی ندارند و با قیمتی بسیار کم کار طراحی
لوگو را برای افراد و شرکت های مختلف انجام می دهند. لوگو دیزاین

قیمت طراحی لوگو توسط افراد فریلنسر نیمه حرفه ای

افرادی هستند که دانشی محدود در طراحی لوگو را دارند اما بازهم با اقتباس از طرح های از پیش طراحی شده با تغییراتی استفاده می کنند.
البته تفاوت این افراد فریلنسر نیمه حرفه ای با افراد فریلنسر آماتور در این است که این افراد کمی برای طراحی لوگو از خلاقیت و نوآوری استفاده
می کنند و تنها به ارائه یک لوگو با قالب آماده ی صرف اکتفا نمی کنند. لوگو دیزاین

افراد آماتور

قیمت طراحی لوگو این افراد هم نسبت به افراد آماتور کمی بیشتر است. اما نقطه ضعف این افراد همانند افراد آماتور در این است که آنها هم به
صورت انفرادی و با اقتباس از طرح های دیگران کار می کنند و طرح نهایی آماده شده از نظر ساختار مهندسی و طراحی دارای نقاط ضعف های
متفاوتی از دید کارشناسان طراحی است. لوگو دیزاین

قیمت طراحی نشان یا لوگو توسط گروه ها

تفاوت این گروه طراحی لوگو با افراد آماتور و افراد نیمه حرفه ای در این است که اینها از خرد و عقل جمعی برای طراحی لوگو استفاده می کنند.
گفتنی است که اصول طراحی لوگوی این گروه ها با افراد آماتور و نیمه حرفه ای نیز بسیار مشابه است چرا که این گروه ها با استفاده از کمترین خلاقیت و نوآوری تنها با اتکا به طرح های از پیش طراحی شده کار طراحی را انجام می دهند.لوگو دیزاین

ارکان مهم در طراحی لوگو

یکی از ارکان مهم در طراحی لوگو، خلاقیت و سادگی در طرح اجرا شده است و می بایست طرح لوگو دارای اصول مهندسی باشد تا در عین
زیبایی قابلیت استفاده در کلیه امور تبلیغاتی را نیز داشته باشد و در گذر زمان نیز خسته کننده نشود. لوگو دیزاین

قیمت طراحی آرم یا لوگو

شرکت های تبلیغاتی از گرافیست ها و طراح های نسبتا با تجربه تر استفاده می نمایند و اصول تبلیغاتی مناسب برای داشتن یک لوگو را تا
حدود زیادی می دانند. افرادی که در این شرکت ها مشغول به کار هستند ممکن است در حوزه طراحی لوگو کمتر از 50 پروژه را صورت داده باشند
ولی به نسبت تیم های آماتور از کیفیت و خلاقیت بالاتری در طراحی در کارهایشان استفاده می نمایند. لوگو دیزاین

هزینه طراحی لوگو توسط  شرکت

هزینه طراحی لوگو توسط این شرکت ها به نسبت گروه فوق و افراد فریلنس به نسبت بیشتر بوده ولی در عمل کیفیت، زیبایی و خلاقیت بالاتری
را در کارهایشان مشاهده خواهیم نمود ولی می توان گفت این سطح کار بیشتر متناسب با کسب و کار های کوچک یا استارتاپ ها می باشد که خیلی دارای فعالیت و تبلیغات گسترده ای نمی باشند. لوگو دیزاین

آژانس های طراحی و تبلیغات

باید در نظر داشته باشیم که از این سطح به بالا یا حرفه ای تر آژانس های طراحی و تبلیغات هستند که دید وسیعتری به برندینگ و برندسازی دارند
و کار طراحی را با مطالعات متفاوت صورت می دهند و برای این مجموعه ها ماموریت و چشم انداز شرکت ها بسیار حائز اهمیت بوده و به نسبت آن استراتژی و ساختار اصلی لوگو را طراحی و مهندسی می نمایند در نهایت می توان گفت اگر دید مجموعه شما لوگویی حرفه ای و بلند مدت است
و با دیدگاه برند شدن حرکت می نمایید، این گروه نیز جهت طراحی اصلی ترین رکن هویت بصری شما، پیشنهاد نمی شوند. لوگو دیزاین

قیمت ساخت لوگو شرکت ها

هر چند که طراحی این شرکت ها به نسبت گروه های قبلی بهتر است ولی بازهم ممکن است نگاه و دید حرفه ای و منطبق با نگرش و فلسفه
ی کسب و کار مورد نظر برای طراحی لوگو را نداشته باشند. از این سطح به بعد سطح خلاقیت ، مطالعه و تجربه تیم طراحی است که می تواند
در پروژه نتیجه متفاوتی ایجاد کند و طبیعیست که هزینه تیم های حرفه ای بالاتر خواهد بود. لوگو دیزاین

هزینه طراحی لوگو برند توسط افراد حرفه ای

هزینه طراحی لوگو توسط طراحان مشهور و اساتید طراحی به نسبت کلیه گروه ها بالاتر بوده ولی به نسبت زیبایی و کیفیت این طراحان کیفیت بالاتری از طراحی را برای شما به رقم خواهند زد ولی تنها انتقادی که به این نوع طراحی می توان داشت این است که این روش طراحی لوگو،
هم به صورت انفرادی انجام می شود و عقل و خرد جمعی در این زمینه دخیل نیست ولی طرح نهایی اختلاف زیادی به دو سطح انفرادی آماتور و انفرادی متوسط دارد. لوگو دیزاین

هزینه طراحی لوگو توسط آژانس خلق برند

آژانس های طراحی هویت بصری برند، مجموعه هایی هستند که دید کامل نسبت به عناصر بصری برند دارند و کار های طراحی خود را با
مطالعات بسیار در کنار تیمی خلاق، پویا و با تجربه صورت می دهند، هزینه طراحی لوگو در این آژانس ها از هزینه طراحی توسط افراد مشهور
و اساتید طراحی به نسبت کمتر بوده ولی از سطح تیم های آماتور، شرکت های تبلیغاتی، طراح های آماتور و متوسط نیز بالا تر خواهد بود.

تخصص در طراحی لوگو

به همین دلیل این آژانس ها دستمزدی نسبتا متوسط رو به بالا جهت طراحی لوگو را می گیرند که این کار را کاملا به صورت علمی، مطالعه شده
و اصولی انجام می دهند. این آژانس ها از یک تیم کاملا حرفه ای که هر کدام از اعضای این تیم در یک زمینه ی خاصی تخصص دارند متشکل شده
اند. استفاده از خرد و عقل جمعی همواره بهتر از خرد انفرادی است. لوگو دیزاین

لوگویی ماندگار و مانا

چرا که تیم ها می توانند با مشورت و تفکر جمعی بهترین نتیجه را بگیرند. این آژانس ها به هیچ وجه از قالب های آماده استفاده نمی کنند و
لوگویی که می خواهند طراحی کنند را با خلاقیت و نوآوری بالا طراحی می نمایند؛ به نحوی که هیچ شبیه و نظیری با لوگوهای موجود در بازار
نداشته باشد و لوگویی ماندگار و مانا طراحی و ساخته شود. لوگو دیزاین

نماد و نشانه لوگو

لوگو دیزاین: در طول تاریخ از نماد، که نوعی علامت واحد بصري است، به عنوان ابزاری براي ایجاد ارتباط استفاده شده است. تصور بر این است
که انسان پیش از تاریخ با خراش دادن و ایجاد نقش بر دیوار غارهای آلتامیرا در اسپانیا و لاسکو در فرانسه تلاش داشته تا از این طریق به دیگران
اعلان خطر یا آگاهی دهد و یا پیام هاي دیگری را انتقال دهد. باستان شناسان لوازم و ابزارهایی را از یونان باستان یافته اند که بر آن ها نقوش
و علائم نمادینی نقش بسته که احتمالا معرف خالق آن ها بوده است. لوگو دیزاین

نمونه کارهای طراحی لوگو

نمادهاي گرافیکی و ساده اي هستند. تصویر نشانه نوعی نماد بصری است که اطلاعات را به صورت تصویري و بدون استفاده از کلام ارائه می
دهد. تصویر نشانه نوعی نماد گرافیکی است که داستانی را به شیوه ای بسیار ساده و همه فهم و فارغ از محدودیت های زبانی روایت می کند.
امروزه این نوع نمادها را می توان در همه جا دید. از علائم راهنمایی رانندگی گرفته تا علائم نشانه های فروشگاه ها، ساختمان هاي عمومی،
مترو، راه آهن و خلاصه هرکجا که ضروری است اطلاعاتی را سریع و صریح به اطلاع عمومی رساند. لوگو دیزاین

نشانه (لوگو)

کلمه لوگو از واژه اي یونانی به معنی زبان مشتق شده است و لوگو را به عنوان یک نماد، علامت، تصویرنشانه و عکس نشانه در نظر می گیریم.
که معرف و نمایانگر یک سازمان، یک حرفه، محصول و یا حتی یک همایش یا یک رویداد خاص است.
(نشانه) تجسمی از یک سازمان است و باید مروج هویت بصری آن باشد، هویتی که به سرعت و به آسانی قابل تشخیص باشد. (نشانه)
نمایانگر حجم زیادي از اطلاعات است که در یک بیان بصري واحد متراکم شده است. لوگو دیزاین

دیزاین نشانه

آیکونی است که به واسطه آن ارائه خدمات و کالا شناسانده می شود. پس در مرحله اول شناساندن است.

تفاوت دیزاین با هنر

مفهوم دیزاین تعیین حل یک صورت مسئله بصری به روش خلاقانه و کاربرد بایدها و نبایدها مطرح می شود: لوگو دیزاین
دیزاین، گرافیک دیزاینر ( طراحی نشانه، پوستر )، آرشیتکت یا معمار، دیزاینر یا طراح صنعتی. لوگو دیزاین
آرتیست یا هنرمند به واسطه اثر هنریش عواطف شخصی اش را بیان می کتد. دغدغه و احساسات، کاملا شخصی است: آثار نقاشان،
نگارگران، تذهیب کاران، خطاطان.

نشانه تصویری

نشانه نوشتاری. بخش خوانِش که خوانده شدن کلمه یا ترکیبی از کلمه ( یک یا چند حرف که مونوگرام و اعداد است).
نشانه تلفیقی
نشانه ترکیبی

نشانه تلفیقی و ترکیبی وجه تشابه دارند؟

  • تشابه: در هر دو دسته و در هر دو نشانه به طور هم زمان عنصر تصویر و عنصر نوشتار را داریم. لوگو دیزاین
  • تفاوت: در نشانه تلفیقی دو عنصر تصویر و نوشتار در هم تنیده شدند، با هم ادغام شدند، با هم عجین شدند و یک کل واحد را ساختند پس
    ما تحت هیچ عنوان و شرایطی نمی توانیم از هم جدا کنیم. لوگو دیزاین

تصویر نشانه

در نشانه ترکیبی این خاصیت وجود ندارد. ما می توانیم عنصر تصویر و نوشتار را به هر دلیلی از هم جدا کنیم و عنصر تصویر و نوشتار در کنار هم نشستند و همجوار شدند. سپس براي کاربردها و کارکردها و هر دلیلی به صورت مجزا استفاده می کنیم. لوگو دیزاین
ولی این دلیل بر این نیست هر برخوردی در بخش تصویر و نوشتار داشته باشیم. باید هارمونی و هماهنگی بین این دو وجود داشته باشد.

ویژگی و معیار لوگو

ویژگی و معیاری که اگر رعایت شود به خیلی از ویژگی ها و معیارهاي لگوی سالم می رسیم و در واقع به توفیق اجباری دست یافته ایم و آن
رعایت اصل سادگی است برای داشتن یک لگوی همه کاره ( پتانسیل استفاده در جاهای مختلف ). مفهوم سادگی با سطحی بودن متفاوت
است. سادگی کمال و پختگی است، دیزاینر دلیل و برهان داشته، قابل دفاع است و سطحی صرفا سَمبَل و دم دستی و پیش پا افتاده است.

لگوی ساده

در لگوی ساده عدم استفاده از جزئیات غیرضروی جهت سرعت انتقال پیام:
اگر جزئیات غیرضروری وجود نداشته باشد درك و مفهوم پیام و نوشته و لگو سریع تر می شود ولی اگر جزئیات غیر ضرور وجود داشته باشد
درك و مفهوم نشانه و لگو را به تاخیر می اندازد یا از بین می برد، پس بَزَك بی مورد جزئیات غیرضرور وجود ندارد.
در کار دیزاین برای هر کار و عنصری که انجام می دهیم یا نمی دهیم باید دلیل و برهان داشته باشیم. لوگو دیزاین

نمونه طراحی ست اداری

نشانه هایی را که ارائه می دهیم وجه تمایز را در نظر بگیریم: لوگو دیزاین
لگویی که مطرح می شود با رقیبان کسب و کار ما متفاوت باشد، در حیطه کارهای دیگر هم مشابه نباشد، تمایز در ایده، فرم و رنگ انتخابی
برای لگو و نشانه وجود داشته باشد. لوگو دیزاین

لگوی موفق

یک لگوی موفق زود منقضی نمی شود اگر سادگی را لحاظ کنیم غالبا احتمال به وقوع پیوستن آن کم می شود.
لگوی ساده عمر طولانی تری دارد و زود منقضی نمی شود. لگویی که صاحب کسب و کار نشر داده و ساده نباشد و به فاصله های زمانی
کوتاهی لگو را تغییر دهد پس به مخاطبش فرصت شناختن آن کسب و کار را با شکل مشخص و واحد نمی دهد که مشتاق آن شود و حس بی اعتمادی را به وجود می آورد. لوگو دیزاین

لگوي موفق و سالم

پس هیچ وقت مخاطب مشتاق و وفادار نخواهد شد. لگوي موفق و سالم باید حداقل عمر مفید 10 سال را داشته باشد و بدون هیچ ادیت و
تغییری و مشکلی استفاده شود که چه بسا خیلی از لگوها سال ها پیش طراحی شده و همچنان به روز و قابل استفاده هستند. حال ممکن
است لگو ساده هم کار شود ولی با تصمیمی تغییر داده شود. لوگو دیزاین

SocialMedia

کاربرد مختلف لوگو در نسخه های چاپی و رسانه های مختلف شامل اوراق اداری، سر در مغازه ها وکسب و کارها که امروزه دغدغه دارند، رسانه
هاي مجازی یا SocialMedia سوشیال مدیا، فضایی که به اپلیکیشن خاص تبدیل می شود. لگو دچار مشکل نشود و حتما از محدودیت ها و ویژگی
ها مطلع باشیم. لوگو دیزاین

سوشیال مدیا

درگیر مسئله مد در دیزاین لوگو نشویم مد عمر کوتاه و گذرایی دارد پس با خاصیت لوگو و نشانه که باید عمر مفید و ماندگاری داشته باشد مغایرت
دارد و کاملا مخرب است. در دیزاین نشانه و لوگو اصلا نباید مد وجود داشته باشد.لوگو دیزاین

فضای مثبت و منفی

فضای مثبت و منفی کار به یک نسبت و اندازه مهم هستند. وقتی ما لوگو را دیزاین و طراحی می کنیم، فضاهایی که با ابزار اثرگذار
( مدیا نرم افزار ) هست، فضاهای خالی را ببینیم و کنترل کنیم چون بعد از اتمام کار محال است. لوگو دیزاین
فضای مثبت و منفی همان سواد و بیاض یا سیاه و سفیدی است. بخشی از کار با همان فضاهای منفی و خالی ساخته می شود.

هماهنگی فرم با محتوا

بر مبنای نوع کار، ایده چه فرمی به خود بگیرد که حس و روحیه در فرم لوگو باشد. لوگو دیزاین
پس ما همیشه فرم هایمان بر مبنای موضوع و محتوای کارمان مشخص می شود. لوگو دیزاین